fbpx

מוּצָר צִבּוּרִי

מוצר ציבורי הוא מושג עם שם מבלבל. כשבכלכלה אומרים "מוצר ציבורי" לא מתכוונים למוצר שמסופק על ידי גוף ציבורי כמו חינוך, או מוצר שראוי בעינינו שיהיה ציבורי כמו בריאות. בכלכלה מתכוונים למוצר שמקיים שני תנאים:

  1. אם מישהו נוסף ישתמש במוצר, זה לא יפגע כלל במשתמשים הקיימים.
  2. לא ניתן למנוע מאנשים להנות ממנו ללא תשלום.

דוגמה למוצר ציבורי היא שידורי רדיו (גם אם תחנת הרדיו פרטית!): ברגע שהמוצר מסופק, כלומר יש שידור רדיו אז: 1) לא ניתן למנוע מכל אדם המחזיק מכשיר מתאים להאזין לשידור, ו-2) אם הוא אכן יאזין זה לא יפגע כלל במאזינים הקיימים (בניגוד למשל ל-Wifi). שני המאפיינים האלה של מוצר ציבורי גורמים לתופעה שנקראת "תופעת הטרמפיסט", בה אנשים נהנים משירות מבלי לשלם עליו, ומביאים לכך שהקצאת המשאבים בשוק החופשי ללא התערבות ממשלה אינה יעילה. מסיבה זו מוצר ציבורי נחשב לכשל שוק.

מושגים נוספים: